maanantai 5. toukokuuta 2014

Autoilua ja ABBA:a

Koko yö meni Euroviisujen parissa. Ei se niin pahalta tuntunut, vaikka varmasti joku ei voisi pahempia painajaisia ikinä kuvitella. Suomen biisi alkoi koko ajan kuulostaa paremmalta. Saa nähdä jatkuuko unien näytös seuraavina öinä.
---
Tulin sunnuntaiselta autolenkiltä. Satoi tiskirättejä. Sohjoa tiellä. Liikennevirta hidasti tosi fiksusti, turvavälit pitenivät. Tyhmiä ohituksia ei näkynyt. Mielestäni liikenteessä nähtiin tosi vastuullista käyttäytymistä.

Suomalaisten liikennekäyttäytymistä arvostellaan usein. Mielestäni joskus turhaankin. Joku heitti ajankohtaisohjelmassa luvun, jonka mukaan 15% kuljettajista aiheuttaa 85% ongelmista liikenteessä. En tiedä, mistä luku on peräisin, mutta suurin osa kuskeista on matkassa hyvällä asenteella. Se pitäisi muistaa.

Mitä tehdä sille viidelletoista prosentille, joka aiheuttaa suurimman osan ongelmista? Ainakin rattijuopot pitää saada pois liikenteestä. Rangaistukset pitää saada kohdilleen. Jotkut ovat sitä mieltä, että rangaistukset eivät paranna kenenkään alkoholismia. Se on tietenkin totta.  Mutta kunnon seuraamukset laittavat miettimään autoilemaan lähtemästä alkoholin vaikutuksen alaisena.

Nuoret testosteronipitoiset miehet, joilla elämällä ei oikein ole merkitystä, on toinen hankala ryhmä. Nopeudenrajoittimet kuuluisivat ilman muuta kaikkiin autoihin, mutta pahoin pelkään, että idea on liian hyvä toteutuakseen. Ainakin autotehtaat olisivat tätä vastaan. Markkinoinnilta menisi pohja, kun ei voisi kertoa auton kulkevan kahtasataa. Nopeudenrajoitin voisi olla linja-autojen tapaan säädetty sataseen tai vaikka sataankahteenkymppiin. Vain hälytysajoneuvot tarvitsevat oikeasti isompia nopeuksia. Näin saataisiin osa karkeimmista tilanteista pois, mutta asenne-ongelmia se ei poista. Vastuu asennekasvatuksesta liikenteessä on isillä, jotka ovat antaneet oman mallinsa. Itse olen saanut mallin vastuullisesta ajamisesta isältäni. 23 vuotta autoilua on mennyt ilman kolareita (no kerran tulin peräänajetuksi vaimon toimesta) ja ylinopeussakkoja. Toki pitää tunnustaa, että muutaman kerran olisi voinut käydä jotakin, mutta varjelus on ollut puolella silloin.

Nuorilla miehillä on luonnostaan halu kaahailla. Kaahailun pitää tapahtua muualla kuin liikenteessä. Itse menin pahimpina aikoina ajamaan kartingia ja purin ajohalut siellä pois. Kaipa formulapelit tietokoneella oli samaa innostusta. Sitten jossakin vaiheessa ne lakkasivat kiinnostamasta, kuin seinään. Se oli varmaankin aika pian lasten syntymän jälkeen. Sitähän sanotaan, että lastenhoito alentaa testosteronitasoa. Tästähän oikeastaan seuraisi, että lastenhoito voisi olla ratkaisu nuorten miesten asenneongelmiin liikenteessä.
---
Abba on merkillinen ilmiö. Ruotsalaisbändi eli kultaisen kauden 1970-luvulla, jonka jälkeen se jäi tauolle eli käytännössä lopetti. Silti levynmyynti on edelleen valtavaa. Haastatteluja ja muisteludokumentteja tehdään jatkuvasti lisää.

Tällä viikolla on taas esitetty yhtä sillä poikkeuksella, että Agnetha Fältskog on ensimmäisen kerran esillä. "Mitä enemmän pakoilee, sitä kiinnostavammaksi muuttuu, " on hänen kohdallaan muuttunut todeksi. Salaperäisen hahmon takaa paljastuu herkkä ja lahjakas taiteilija, joka jo 5-vuotiaana on osannut tehdä lauluja. Nyttemmin Agnetha on tehnyt paluun levylaulajaksi solo-pohjalta. Herää kysymys siitä, nähdäänkö ABBA vielä joskus yhdessä laulamassa?

Jos äkkiä pitäisi veikata, vastaisin kielteisesti. ABBA:lla ei ole enää mitään saavutettavaa. 375 miljoonaa myytyä kiekkoa ja paikka legendojen joukossa ei kaipaa enää mitään uutta. Heidät muistetaan nuorina raikkaina legendaaristen kappaleiden esittäjinä. Miksi lähteä tuota hienoa mielikuvaa tuhoamaan.
---
Kortisonia on pitänyt lisätä kuluneen viikon aikana. Se on merkinnyt käytännössä kahta asiaa. Mukavampi on se, että aivot toimivat kirkkaasti ja aktiivisesti. Ehkä alussa mainitsemani unet ovat merkkinä tästä. Toinen asia on ruokahalun lisääntyminen ja makean nälkä. On todella vaikea rajoittaa syömistä, kun on jatkuva nälkä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti