torstai 28. heinäkuuta 2016

Leijonien hampaissa

Olen usein toisella silmällä katsonut  "Leijonien luola USA"- sarjaa. Aluksi pidin ohjelmaa liian tylynä viihteenä enkä siitä innostunut. Viime aikoina olen kuitenkin kiinnostunut huomatessani, että sarja tuottaa myös paljon naurua, huumoria ja sisältää ihan oikeaa bisness-ajatelua.

Ohjelman idea on se, että aloittelevat yrittäjät esittelevät kehittelemiään tuotteita ja pyrkivät saamaan rahoitusta tuotteidensa kehittelyyn, valmistukseen ja jakeluun. Vastapuolella on viisi upporikasta eri alojen monimiljonääriä "leijonaa", jotka ovat onnistuneet poikkeuksellisen hyvin omissa bisneksissään.

Yrittäjät ovat hioneet myyntipuheensa huippunsa ja varautuneet vastaamaan yrityksensä keskeisiin liiketaloudellisiin kysymyksiin. Tarkat tiedot liikevaihdosta ja katteista tulevat kuin apteekin hyllyltä. Yleensä heillä on näytetuote mukanaan ja "leijonat" pääsevät niitä testaamaan.

Ohjelmassa on monta mielenkiintoista puolta. Siinä pääsee ensiksikin seuraamaan huippuliikemiesten bisnessvaistoa, miten he arvioivat lyhyessä ajassa sijoituskohteen kannattavuuden ja yrittäjän menestymismahdollisuudet. Leijonilla ei kauaa kestä, kun he tekevät omat päätöksensä. He sijoittavat omaa rahaansa, joten siinä mielessä heillä on aidosti vastuuta pelissä. Sijoitussummat ovat usein sadan ja viidensadantuhannen välillä. Tavalliselle tallaajalle olisi vaikea päättää minuuteissa noin suurista summista.

Luovuus on iso juttu. On mielenkiintoista nähdä, mitä kaikkea ihmiset keksivät. Monet ideat nousevat käytännön arjesta ja vuosien kehittely yhdistettynä rikastumishaluun luo usein uskomattoman hienoja kehitelmiä. Yleensä kysymys on varsin pienistä tuotteista, kuten huulirasvasta tai leivontatarvikkeista, joiden kannattavuus haetaan volyymistä. Silloin tulee ajatelleeksi, miten keskeinen voimavara luovuus on yhdistettynä vapaaseen kilpailuun. Myönnän, että nyt puhun kapitalismin äänellä, mutta Neuvostoliitto ja Itäblokki kertoivat omana aikanaan karua kieltään suljettujen sisämarkkinoiden huonosta toimivuudesta.  Tuotteet olivat huonoja eikä niitä ollut tarpeeksi.

Myyminen on suomalaisille perinteisesti vaikeaa ja vastenmielistä, näin ainakin väitetään. Amerikkalaiset ovat tässä asiassa huomattavasti rohkeampia ja taitavampia. Myyminen on keskeinen osa yrittäjyyttä. Yrittäjä joutuu ensin myymään itsensä leijonien edessä ennen kuin hän voi myydä tuotettaan. Usein tilanne kääntyy vieläpä hauskasti toisinpäin. Leijonat kilpailevat keskenään siitä, kuka saa sopimuksen. Leijonien luola on näin myös hyvä muistutus ja oppitunti myymisen merkityksestä.
---
Vointi oli kohtuullinen tänään, paljon parempi kuin eilen.

 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti