lauantai 27. elokuuta 2016

Päivän junailukysymys

Kumpi on tärkeämpi henkilö junan liikkeelle saamiseksi; veturinkuljettaja vai konduktööri? Tänään tuli pohdittua sellaistakin asiaa. Kas tarina menee näin.

Nousin junaan, jonka saman tien ilmoitettiin lähtevän liikkeelle peräti puolitoista tuntia aikataulusta myöhässä. Syy oli hieman erikoinen. Odotimme konduktööriä.

Sen vielä useimmat ymmärtävät, että juna tarvitsee konnarin lähteäkseen, mutta tässä ei ole vielä aivan kaikki.  Selvisi, että junassamme oli "vanhan vuoron" konduktööri paikalla työtakki päällä. Hän olisi vieläpä ollut halukas jatkamaan vuoroaan ja saamaan junan näin liikkeelle. Mutta ei, asioiden ei tarvitse aina olla yksinkertaisia.

Ihmisiä alkoi kulkea kireänä puhisten ympäriinsä. Osa oli menossa lennolle, jotkut olivat menossa tiukalla aikataululla häihin. Ilma alkoi olla sakeana elämäntarinoiden sirpaleita. Osa vain hymyili epäuskoisesti. Eräätkin alkoivat puhella tuhansien eurojen taksilaskuista lentoasemalle....

Paikalla olevan konnarin aktiivisuudesta ja lukemattomista puhelinsoitoista johtuen tapahtui pieni ihme, juna liikkui. Tässä vaiheessa olimme arviolta 45 min. myöhässä. Taisi muutenkin olla melkoinen pohjoispuhuri, sillä ajoaika Tampereelle saattoi olla ennätyslyhyt. Onneksi ei tullut ketään vastaan, tai ainakin katsoivat parhaakseen väistää.

Niin, takaisin alkuperäiseen kysymykseen. Juna ei liiku ilman veturinkuljettajaa, selvä se. Ei näytä liikkuvan ilman konnariakaan eikä näemmä aina konnarin kanssakaan.  Kolmaskin avaintekijä näköjään joskus on; joustavuus, vanhan vuoron konnarin joustavuus ja mitä ilmeisimmin järjestelmän joustavuus. 

---
Pari päivää jännitin sitä, että pääsenkö liikkeelle tänään ollenkaan vai täytyykö antaa periksi
kokonaan. Eilisiltana luovuttaminen oli aivan hilkulla, mutta sivullisten kannustamana päätin vielä katsoa aamuun. Oli jännittävää, miten aamulla heti herättyäni kroppa tiesi vailla pienintäkään epäilystä, että asia on selvä: Ukko ylös ja liikkeelle!

---
* Selvennys. Kysymyksessä oli tilanne, jossa kaksi junaa (etelästä ja pohjoisesta tulleet) oli tarkoitus yhdistää ja jatkaa kohti etelää, mutta pohjoisesta tulleelta oli rata mennyt poikki, jolloin seuraavan junan konnari oli jäänyt bussikuljetuksen panttivangiksi. Siitä odotus.
.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti