maanantai 14. syyskuuta 2015

Haasteena aikaansaamattomuus

Yhdellä takapakilla meni päivä eli pahemminkin voisi olla.

YO-reaalikoe oli tänään ja yhdessä psykologian tehtävässä käsiteltiin aikaansaamattomuutta. Pyydettin arvioimaan, miten aikaansaamattomuus vaikuttaa lukiolaisen elämänhallintaan. Minusta aihe on mainio, koska nykymaailmassa jokainen tietää omasta kokemuksestaan mitä on aikaansaamattomuus. "Aina joku paikka retajaa", sanotaan Etelä-Pohjanmaalla. Tuskin koskaan kaikki on niin valmista, kuin pitäisi. Ainakin aikaansaamattomuuden tuoma ahdistuksen tunne on useimmille tuttu juttu.

Vaikka aihe on tuttu, kysymys on erittäin vaativa. On erittäin haastavaa pohtia teoreettisesti aikaansaamattomuuden ja elämänhallinnan yhteyttä vieläpä vaikutuksen näkökulmasta. Siinä jyvät todella erotellaan akanoista. Pelkällä ulkolukemisella ei tuota kysymystä kovin hyvin avata. Tämä onkin tärkeää. Ajattelun kykyjä pitäisi koulussa pystyä kehittämään, jotta koulunkäynnistä olisi hyötyä ylipäätään yksilölle ja yhteiskunnalle. Pelkästään ulkoaopittu tieto unohtuu äkkiä, eikä sillä ole kovinkaan suurta sovellusarvoa.
---
Opin muuten uuden sanan tänään. Tiedätkö sinä, mikä on rekumbentti? Vinkkinä on, että liittyy kuntoiluun. Ja jos oikein jää vaivaamaan, niin googlettamalla tuo löytyy äkkiä. Itse en ole tuota sanaa kuullut ennen tätä päivää.
---



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti