torstai 21. toukokuuta 2015

Karsintojen toinen osa (päivitetty)

Toista eurovision-karsintaa tässä seuraan sadan miljoonan muun kanssa. Hiukan tapaavat olla samanlaisia nuo biisit. Paljon on duettoja, jossa elämän totuuksia lauletaan kovalta ja korkealta.

Montenegron slaavilainen kaiho jäi mieleen. Norjan duetto oli vahva. Punahiuksinen laulaja teki tukallaan vaikutuksen ainakin minuun. Ruotsilla puolestaan virtuaaliset pikku-ukot hyppyvät lavalla. Saa nähdä, miten yleisö ottaa vastaan. Kappaleessa oli minusta voittaja-ainesta. Kypros jäi sympaattisena mieleen loppupään lauluista. Israelin poikabändissä oli hersyvää iloa elämän makua, eikä maan monella tapaa kurja tilanne näkynyt.

---
Päivitys 01.09

Kaikki viisi, joihin itse kiinnitin huomiota menivät lauantain finaaliin. Suoraan menneiden väläyksistä Italia kyllä kuulosti niin hienolta, että oksat pois. Espanjan video on myös tosi hieno, ainakin minuun tehosi.

Sukkela veikkaus on, että seuraavat maat ovat erittäin korkealla. Nyt ei mietitä kertoimia eikä politiikkaa, vaan pelkkää ensivaikutelmaa kappaleista.

1. Italia
2  Ruotsi
3. Espanja
4. Venäjä
5, Montenegro
6. Norja

 ...
Hallitusneuvotteluista on tihkunut sellaista  tietoa, että ammattikoulu muuttuisi kaksivuotiseksi. Ehdotus on rohkea ja toteutuessaan se olisi periaatteellisesti merkittävä. Tähän asti on koulutuksesta poistettu pussinperiä, joihin etenemismahdollisuudet koulutiellä loppuvat. Tällä ehdotuksella kävisi päinvastoin niin, että ammattikoulusta ei enää pystyisi jatkamaan korkeakouluun. Lukiossa puurtavia ei tietenkään voisi ohittaa tässä kohta.  Siinä mielessä uudistus olisi käänne kohti luokkayhteiskuntaa. Toisaalta, jos päädytään siihen, että koulujärjestelmä on liian kallis ja tuottavuutta pitää voida parantaa, niin kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja, on voida miettiä.

Mielenkiintoista olisi tietää, miten taitoa vaativissa aineissa yksi vuosi korvattaisiin, vai onko ajatuksena että työ tekijäänsä opettaa. Ammattikoulut ovat kalliita kouluja, oppilaspaikka maksaa keskimäärin tietääkseni tuplat lukioon verrattuna. Ammattikouluissa on valtavat  erot opiskelijoiden motivaatiossa. On huippuainesta ja sitten myös perässävedettävää porukkaa. Innoistuisiko heikoin aines lyhemmästä koulutuksesta?
---
Vointi on ollut aivan hyvä, vaikka päivä saavutukset aika vähäisiksi jäivät.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti