lauantai 21. joulukuuta 2013

Kuusenhaussa

Aamu alkoi aika huonovointisena, mutta olin päättänyt lähteä mukaan joulukuusenhakureissulle. Metsässä oli hyvä ilma hengittää ja muutenkin reissu oli onnistunut ja piristävä. Kuuset löytyivvät helposti ja siinä olo parani paljon. Ilta on ollut voinniltaan varsin mukava. Lukio-opetusta ollaan uudistamassa. Työryhmän esitys on vähän samanlainen kuin muutkin viimeaikaiset uudistusehdotukset; vaikea tajuta. Peräti kolme vaihtoehtoa tuntijaosta on esillä. Melko samansuuntaisia ne ovat kuitenkin kaikki. Kieliä ja matematiikkaa on suunnilleen saman verran kuin nyt. Liikuntaa on yksi kurssi lisää ja matematiikassa on yksi pakollinen kurssi, joka on yhteinen sekä pitkällä että lyhyellä matematiikalla. Reaaliaineissa valinnaisuutta on lisätty. Luonnontieteellisistä aineista (fy, ke, bi, tt, ge) olisi kahdeksan pakollista kurssia kuten myös toisesta reaalikorista (ue,ps,fi,hi,yh). Käytännössä tämä tarkoittaisi esim. sitä, että on mahdollista että opiskelija ei opiskele yhtään historian JA yhteiskuntaopin kurssia lukioaikanaan. Yleissivistävyyden kannalta olen aika huolissani, jos tämänkaltainen malli menee läpi. Aukkoja jää väkisin perustietoihin. Sitten on tuotu mukaan integroivia kursseja, jossa eri oppiaineita yhdistellään toisiinsa. Pahoin pelkään, että oppiaineiden yhdisteleminen ei tuo toivottua laaja-alaisuutta. Nämä integroivat aineet tulevat helposti olemaan joutavaa humpuukia opiskelijoiden mielestä, niitä tunteja joille "on turha edes mennä". Koulun uudistaminen on aina hankalaa ja yleensä uudistukset eivät johda uudistuksiin koulukäytänteissä. Opettajilla on valtavan suuri vapaus valita toimintatapansa toisin kuin virkamiehillä yleensä. Siksi muutokset paperilla eivät aina johda todelliseen muutokseen käytännön tasolla. Käytännössä ylioppilaskirjoitukset ohjaavat opetusta, joten opettajat pyrkivät opettamaan mahdollisimman tehokkaalla tavalla omaan kokemuspohjaansa nojaten. Pitää tarjota opiskeljoille mahdollisuus pärjätä kirjoituksissa. Jos opetus ei valmista kirjoituksiin, opiskelijat kaikkoavat nopeasti. Oma asiansa on työllisyys. Opettaja joka ei saa oppilaita, ei saa raavittua palkkaansa kasaan ja mitäs niille opettajille tehdään, joille tulee valtavasti opiskeilijoita? Toinen pyörittelee peukaloita ja toinen uupuu työrmansa alle? Omasta mielestäni malli vaatisi vähän jatkokehittelyä. Valinnaisuus ei ole aina opiskelijan etu. Signaalit kouluista viittaavat pikemminkin siihen, että valinnaisuutta meinaa nytkin olla aivan liikaa 16-vuotiaalle. Valinnaisuus on aina myös mahdollisuus valita pieleen, kun omat toiveet ovat vielä hahmottumassa eikä suunta ole selvillä. --- Liikenneministeri Merja Kyllönen oli Ykkösaamussa tänään. Ammattikorkekoulun käynyt nuori nainen oli vielä 2007 teknisenä apulaisena apteekissa. Moni ei varmaan osannut arvata, miten tiukka vastus kyseisestä rouvasta on tullut politiikan kentillä. Supliikki ei aivan heti näytä loppuvan kesken. Ja osaa hän ystävällisestä tyylistään huolimatta olla hyvinkin tiukka kannanotoissaan. Saa nähdä miten hänen poliittinen uransa kehittyy. Voi toki olla sitä tyyppiä, josta tulee hyväpalkkainen virkamies johonkin virastoon. Vasemmistoliitossa tuskin juurikaan on mahdollista edetä muuten. Arhinmäkeä tuskin lähdetään kierrättämään lähiaikoina. Paineet kahdessa muussa vasemmistopuolueessa taitavat olla paljon suuremmat. --- Päivän elokuva tuli Ruotsista; Wallander: Ennen routaa. Rauhallisesti etenevä jännäri. Kauniit maisemat taustalla. Teemana uskonnollinen ääriryhmä, johon liittyy kaikki pahuuden stereotypiat: sairas johtaja, verirituaalit, insesti, lapsiryöstöt, jumalalla pelottelu, eläinrääkkäys ja homoviha. Nuori, edellisenä päivänä valmistunut naispoliisi nousee sankariksi. Toisena teemana isän ja tyttären välinen viha-rakkaussuhde, joka on tosipaikassa kuitenkin rakkautta. Aika synkkä tarina, jossa huumoria ei ole tippaakaan. Kauniista maisemista ja hienoista valaistuksista voisi kaksi tähteä antaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti