torstai 26. maaliskuuta 2015

Käsittämätön joukkosurma

Lento-onnettomuuden tutkinta eteni nopeasti, kun toinen mustista laatikoista löytyi. Tapahtumien kulku oli hämmentävä. Perämies oli lukinnut kapteenin ohjaamon ulkopuolelle ja ajanut vuoren seinämään. Mitään motiivia toiminnalle ei ole löytynyt. Luulenpa, että asiasta tulee vielä jotakin uutta ilmi, mikä lisää ymmärrystä. Tässä vaiheessa on vain tyrmistystä ympäri Eurooppaa. Käsittämätön joukkosurma.

Nopeimmat olivat jo ehdottamassa turvallisuuskäytäntöjen muutosta. Ollaanko tosiaan tilanteessa, jossa lentoyhtiöitä täytyy suojella omia työntekijöitään vastaan. Esitetään, että koneen ohjaamossa pitäisi olla aina kaksi henkilöä. Joillakin yhtiöillä, kuten Finnairilla on tällainen käytäntö jo voimassa. Norwegian tulee mukaan huomenna. Pahoin kuitenkin pelkään, että inhimillistä tekijää ei voida koskaan poistaa, helposti vain synnytetään uusia ongelmia. Lentäjät saavat poistua ohjaamosta vain vessaan. Kysymys on hyvin pienestä ajasta. Ja joku jo mietti, että  mitenkähän paljon kikattava lentoemäntä ohjaamossa auttaa lennon turvallisuudessa. No tuskin koneet sen takia putoavat ja vakavasti ottaen lentoemännillä on varmasti muutakin tekemistä kuin lentäjän valvominen.

Tänään junaa odottaessani katselin ihmisiä asemalaiturilla. Katse kiinnittyi kloppiin, joka kierteli kehää ja kulutteli aikaa siinä. Juna tuli ja sitten tajusin, kysymyksessä oli peräti veturinkuljettaja joka tuli jatkamaan vuoroa. Samanmoinen kloppi tuli veturista ulos. Huh. Pikaisen laskutoimituksen mukaan junassa on helpostikin 800 henkilöä kyydissä. On hurjaa ajatella, että yksi henkilö kuskaa noin isoa joukkoa.
---
Kahdeksannen sytostaattikuurin kovin vaihe alkoi tänään. Lisäksi iski mahatauti. Muut vaivat olivat koko lailla entisellään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti