perjantai 23. elokuuta 2013

No minne se Kimi menee ensi vuonna?

Tänään ollut vielä palautumispäivä ja paluuta normaaliin päiväjärjestykseen. Hissukseen on tullut oltua, mieli ollut oikein hyvä. Huomenna taas uskaltaa jotakin aktiviteettia hoitaa.

Nykyisessä maailmantilanteessa kenties suurimpia puheenaiheita ainakin suomalaisten äijien kohdalla on Kimi Räikkösen työpaikka ensi vuonna. Nykyiseen lähes maksukyvyttömään talliin hän  tuskin voi jäädä. Liekö eilinenkin "sairastuminen" liittynyt palkkasaataviin. Yleisesti on tiedossa, että Räikkösellä on miljoonien saatavat työnantajaltaan ja talli on luhistumassa insinööriensä lähtöön. Lotukselle Räikkönen ei siis voi jäädä, koska hän haluaa istua voittaja-autossa.

Mitä vaihtoehtoja jää jäljelle? Red Bull ja Ferrari, ehkä McLaren. Ferrarin olen jo ajat sitten rajannut pois, koska Kimi sai sieltä kauniisti sanottuna kultaisen kädenpuristuksen 2009. Jäljelle jäisi Red Bull. Mutta sinne ei taida olla menemistä. Julkisuuslausunnoista huolimatta en usko Vettelin huolivan Kimiää tallikaverikseen. Jo viime kisassa nähtiin, että Sebillä oli vaikeuksia kestää Kimiä edellään normaalissa kilpailutilanteessa. Hän oli ohitustilanteessa vaatimassa suunnilleen tallimääräystä ja vaikutti järkyttyneeltä, kun Kimi piti oman ajolinjansa eikä päästänyt ohi.

Siispä jäljellä on kuitenkin Ferrari, McLaren on liian heikko tällä hetkellä, korkeintaan viimeinen vaihtoehto. Ferrari haluaa nopeimmat kuskit aina. Vettel on huhujen mukaan menossa sinne 2015. Massa on liian hidas ja kaudelle 2014 tarvittaisiin hyvä kuski. Siinä mielessä Kimi taitaa jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi. He tuntevat Kimin nopeuden ja positiivisen sosiaalisuuden, sen että hän ei ajaudu ongelmiin ihmisen kanssa. Hän pitää mieluummin viileää etäisyyttä ja keskittyy vain ajamiseen. Toki Kimin on pakko niellä ylpeytensä, jos haluaa saada voittaja-auton ensi vuonna.

En siis pitäisi ollenkaan mahdottomana, että Kimillä on sopimus joko allekirjoitettavana tai allekirjoitettuna Ferrarin kanssa. Tämän kanssa sopivat yhteen sekä Kimin että Red Bullin tallipäällikön lausunnot. Viimeksi vuonna 2007 hänellä oli jo lähes vuotta aiemmin sopimus taskussa Ferrarin kanssa, mutta pokka piti pitkään. Sopimusta ei kannata paljastaa liian aikaisin, koska se veisi motivaatiota nykyiseltä tallilta ja ehkä joiltakin kuskeilta.


1 kommentti:

  1. Itse uskon myös vahvasti tähän Ferrari sopimukseen. Jaa miksikö? Ehkäpä eniten sen vuoksi, koska SuomiF1.com aikoinaan paljasti Kimin Lotus-sopimuksen hyvien lähteidensä avulla ensimmäisten joukossa.

    http://www.suomif1.com/2013/08/kommentti-joskus-sirkuksen-takarivi-kertoo-totuuden-vaikkapa-kimi-raikkosen-sopimuksen/

    Mika

    VastaaPoista