sunnuntai 15. marraskuuta 2015

Formulan metafysiikkaa

Formuloita on urakoitu tässä. Brasilian kisa on ollut oikein tylsä, mutta formulat ovat alkaneet kiinnostaa hiukan uudesta näkökulmasta. Mistä syntyy huippusuoritus? Joskus olen varmaan itsekin päivitellyt lajia, jossa välineen osuus on 80% suorituksesta. Mutta se kuskin osuus joka jää jäljelle, mitä kaikkea siihen liittyy? Miksi Vettel on aina parempi kuin Kimi vaikka alla on samanlainen hyrrä.

Formulakuskin on oltava ensinnäkin nopea radalla. Mutta se lisäksi hänen oltava hyvä matemaatikko. Todennäköisyyslaskenta on oltava hallussa varsinkin riskinhallinnan osalta. Kuuman kisan sisällä on osattava lukea tilannetta ja tehtävä oikeita päätöksiä; milloin on aika puristaa maksimiriskillä muutamia kierroksia ja milloin autoa viedään varman päälle kohti maalia. Samoin aika-ajossa on joka mutkan kohdalla osattava miettiä riskin määrä.

Mutta on kysymys muustakin kuin kylmästä matematiikasta. Kysymys on tunteiden hallinnasta. Ensiksi: pitää olla hirmuinen voitontahto. Ilman sitä joku muu vie paikkasi. Heikki Kovalainen oli poikkeuksellisen nopea ja kiva kuski, mutta häneltä puuttuu kilpa-ajajan luonne eli kovat kyynärpäät.

Formulakuskin on pystyttävä käsittelemään tappioita, vääryyttä sekä omia virheitä. Kimistä on tullut kakkoskuski. Mika Häkkinen kertoi omasta urastaan, miten koville hänelle otti hävitä tallikaverille. Häkkinen oli muuten harvoja ellei ainoa, joka voitti Ayrton Sennan samanlaisella kalustolla eli hän oli todella kova luu aika-ajoissa.

Tappion hetkellä täytyy nollata tilanne ja analysoitava omat virheensä. On pysyttävä positiivisena tapahtui mitä tahansa. Ensi kerralla tuuri voi olla omalla puolella. On oltava utelias ja pyrittävä ymmärtämään ja tietämään enemmän kuin muut. Viimeisellä kierroksella voi moottori räjähtää tai tallikaveri ajaa päälle. Elämä silti jatkuu ja eteenpäin mennään. Oman törppöilyn jälkeen on nostettava pää pystyyn ja mentävä entistä ehompana kohti uusia seikkailuja. On myös ymmärrettävä, mikä milloinkin on realisitista. Joskus viides tila on huippusuoritus kokonaisuutta ajatellen. Toimittajien provosoivia kysymyksiä on kestettävä. Sopimusneuvotteluista tivataan eikä totuutta saa kertoa, vaikka olisi millainen lappu takataskussa.

Miksi Vettel on niin paljon parempi kuin Kimi?  Luulen sen liittyvän siihen, että Kimiä kiinnostaa vain voittaminen. Kakkostiloista hän ei ole kiinnostunut lainkaan, mikä ehkä estää riittävän omistautumisen lajille. Lahjakkuutta ei taatusti puutu.

Huomaan, että minusta on tullut Vettel-fani. Arvostan kyllä Alonsoakin, mutta Vetteliä ihmisenä enemmmän.  Rosberg ja Hamilton eivät persoonina kiinnosta ollenkaan. Kaksi itsekästä Hannu Hanhea, jotka saavat ylivoimaisella kalustolla jyrätä voitosta voittoon. Vettelissä ihailen hänen huikeaa henkistä kapasiteettiaan ja hirmuista tahtoaan. Äärimmäisen sympaattinen ja rento kaveri ja samalla hyvin tinkimätön voittajatyyppi. Ricciardo on myös mielenkiintoinen kuski ja persoona. Toivottavasti hän pääsee jatkossa kunnon autoon.
---
Minecraftia kokeilin kuten lupasin. Ei ollut helppoa. Olo on ollut aivan kohtuullinen tämän päivän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti