lauantai 20. heinäkuuta 2013

B-ryhmä

Ok päivä, vähän virkeämpi kuin eilen.

Monet muistavat 80-luvun ralleja. Silloin suomalaiset pärjäsivät mahtavasti, kolmoisvoittojakin tuli. Maailmanmestaruuksia voittivat Vatanen, Mikkola, Salonen ja Kankkunen. Alenkin oli lähellä.

Tänään esitettiin ei-suomalaisten tekemä dokumentti ajan ralli-ilmiöstä, mikä auttaa näkemään ilmiötä isommasta vinkkelistä. Autojen sääntöjä muutettiin vapaammiksi, niin että autojen tehot vähintään nelinkertaistuivat edelliseltä vuosikymmeneltä. Ensin tuli nelivetoinen Audi Quattro sitten Peugeot 205 turbo 16 ja huipentumana Lancia Delta S4. Tehot lisääntyivät, mutta mitä kävi turvallisuudelle?

Kuljettajat muistelevat näitä autoja kaiholla. 700-hevosvoimaa vastaa melkein nykyformulan tehoja. Autot kiihtyivät soralla alle kolmessa sekunnissa nollasta sataan. Dokumentti valottaa superautojen merkitystä siviiliautojen markkinoinnille. Audin myötä nelivetoiset autot alkoivat kiinnostaa kuluttajia. Rallimenestys palautti heikossa hapessa olleen Peugeotin oikeille raiteilleen.

Superautot toivat kovan Eurooppaan kovan ralli-innostuksen. Rallista tuli suositumpaa kuin F1:stä. Väkeä tulvi erikoiskokeille. Portugalissa katsojien päämääränä oli koskea ohikiitäviä autoja, mikä tarkoitti että yleisö tulvi tiellä. Portugalissa tapahtuikin karmea onnettomuus, kun kokematon kuljettaja lipsautti yleisöjoukkoon. Pari kuoli ja yli 30 loukkaantui.

Mutta pahempaa oli tiedosssa. Viimeinen piste B-ryhmäläisille oli Henri Toivosen kuolonkolari Lancialla Korsikalla 1986. Kuumeisena ajanut huippulahjakkuus ajoi ulos tieltä isosta johtoasemasta. Autossa kuljettaja istui bensatankin päällä. Kolarissa auto syttyi tuleen ja Toivonen ja kartturi Cresto menehtyivät välittömästi. Seuraavana vuonna juhlat olivat ohi. B-ryhmä kiellettiin.


http://areena.yle.fi/tv/1591880

PS. Jari-Matti Latvala ajoi tänään Virossa historic-rallissa edellä mainitulla Audi Quattrolla. Eikä vauhdissa vikaa ollut.

http://www.wrc.com/news/latvala-quickest-in-a-quattro/?fid=18772




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti