perjantai 26. kesäkuuta 2015

...Ei sentään....

Eilinen ihmettelynaihe selvisi. Lompakon katoaminen ei sentään ollut naakkojen työtä. Taustalla oli inhimillinen tekiijä. Leipäpussin avaaminen ja leivän vieminen jää lintujen piikkiin.
---
Olen mielessäni pohtinut, kuka mahtaa olla kovin formulakuski kautta aikojen. Takana moisen pohtimiseen on ollut lukemani kirja Mika Häkkinen. Ykkösnimen määrittäminen ei ollut aivan helppoa, mutta kyllä se sitten Häkkisen puolelle kallistui. Pohdinnan jälkeen listani on seuraava.

1. Mika Häkkinen.
2 maailmanmestaruutta. 20 voittoa, 51 palkintosijaa, 26 paalupaikkaa, 163 kilpailua. Häkkisen uraa seurattiin tosi tarkasti vanhaan hyvään aikaan, kun Matti Kyllönen selosti ja formulat oli koko kansan katsottavaa viihdettä ilman mokomia maksukanavia. Häkkinen oli poikkeusellisen päättäväinen halussaan voittaa maailmanmestaruuden. Median kanssa hän osasi toimia tosi asiallisesti eikä koskaan syyllistynyt ylilyönteihin. Todellinen ratojen herrasmies ja suuri osa 90-luvun ajankuvaa, joka oli menehtyä Adelaidessa 1995. Onneksi samassa mutkassa oli valmiina lääkärit, jotka avasivat hengittämättömän kuskin kurkun. Oli niitä harvoja kuskeja, joka koskaan voitti Ayrton Sennan samalla kalustolla aika-ajoissa.

2. Kimi Räikkönen.
Maailmanmestaruus, 20 voittoa, 78 palkintosijaa, 16 paalupaikkaa, 221 kilpailua. Kimillä on pitkä ja menestyksekäs ura takanaan. Parhaimpina vuosinaan hän kärsi auton epäluotettavuudesta, mikä vaikuttaa merittilistaan. Poikkeuksellisen lahjakas kuljettaja, joka on luonut suorastaan brändin itsestään, Ei kuitenkaan samalla tavalla arvostettu ikoni kuin Häkkinen, paremminkin outolintu. Kimi ei ole nykysäännöillä parhaimmillaan aika-ajoissa, mikä hankaloittaa hänen kisojaan.

3. Keke Rosberg.
Toi lajin suomalaisten tietoisuuteen. Voitti ensimmäisenä suomalaisena maailmanmestaruuden. Maailmanmestaruus. 5 voittoa, 5 paalua. 17 podiumia. 128 kilpailua. Huomattavaa, että MM-kaudella hän voitti vain yhden kilpailun.

4. Valtteri Bottas.
45 kilpailua, joista 7 podiumia. Ura riippuu niin monista asioista, varsinkin pääseekö koskaan voittaja-autoon. Uran alku on ollut lupaava, ja Bottasia arvostetaan F1-piireissä.

5. Mika Salo.
111 kilpailua, joista 2 palkintopallisijaa. Pääsi kerran Ferrarin voittaja-autossa tilanteeseen, jossa vauhti olisi riittänyt voittoon. Tallimääräys kuitenkin vei voiton. Ei koskaan päässyt isoon talliin, vaikka häntä arvostettiin hyvänä kuskina.

6. Heikki Kovalainen.
111 kilpailua. Yksi voitto, yksi paalupaikka, 4 palkintopallisijaa. Aloitti uransa huipulta. Pääsi heti kilpailemaan voitoista sekä Renaultilla että McLarenilla. Saattoi olla nopea yhdellä kierroksella, mutta kisakuskina hän ei koskaan vakuuttanut. Noilla mahdollisuuksilla olisi pitänyt pystyä paljon parempaan. Luultavasti maailman kaikkien aikojen sympaattisin formulakuski. Liian sympaattinen kilparadalle.

7. Jyrki Järvilehto.
Pääsi Keken ansioista f1-autoon. Nousi omin ja Keken avuin Schumacherin tallikaveriksi. Testeissä kolaroi ja rikkoi niskansa pahasti. 70 kilpailua ajanut JJ pääsi kerran palkintopallille. Ilman kolaria hänellä olisi voinut olla erittäin hieno ura ykkösissä.

Jos näistä koottaisiin suomiyhdistelmä, jossa olisi Häkkisen aika-ajonopeus, Räikkösen kisavauhti Bottaksen virheettömyys sekä Kovalaisen sympaattisuus, niin oltaisiin lähellä täydellistä kisakuskia.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti